Római hódítás — Az i. e. 4–3. században a gall törzsek Észak-Itáliát is domináns módon uralták, ezért az „Alpokon innen” (vagyis Róma felé) eső területet Gallia Cisalpinának nevezték. Az „Alpokon túli” rész neve Gallia Transalpina volt, amelyet i. e. 121-re hódítottak meg, az Ibériai-félszigettel történő közvetlen kommunikáció biztosítására. Ez a terület lett a későbbi Gallia Narbonensis, amely a mai Franciaország Provence, Alpes–Côte d’Azur, Languedoc-Roussillon és a Rhône–Alpes körzeteit foglalja magában. A tartomány nevét az i. e. 118-ban létrehozott Narbo Martius coloniáról (Narbonne) kapta. Legjelentősebb városai Arelate (Arles), Massilia (Marseille), Aquae Sextiae (Aix-en-Provence), Nemausus (Nîmes) és Vienna (Vienne) voltak. A magasan romanizált tartomány mögött elterülő, egészen a Rajna-folyóig húzódó hatalmas területet — utalva lakóik barbár hajviseletére — Gallia Comatának, vagyis „Loboncos Galliának” nevezték. (Gallia Narbonensis másik neve a Gallia Bracata, vagyis a Nadrágos Gallia volt, utalva az őslakók viseletére.) Ezt a területet Iulius Caesar hódította meg i. e. 58–51 között több hullámban. Gallia Comatát Caesar három nagy részre osztotta: Aquitania tartomány a Pireneusoktól a Garumnáig (Garonne); Celtica tartomány Aquitaniától a Sequanáig (Szajna); Belgica a Sequanától a Rhenusig (Rajna) terült el. Augustus i. e. 27-ben új beosztást alkalmazott, amely Narbonensis, Aquitania, Lugdunensis és Belgica tartományokat különböztetett meg. (Utóbbit a Rajna-menti tartományoknál tárgyaljuk.) A rómaiak az őslakosságot civitasokba szervezték, és erőteljes urbanizációt folytattak. Appianos, illetve Caesar 400 népet és 800 települést említett Galliában (App. Celt. fr. 1.6; Caes. BC II. 150. [627]); az 1. század végén élt Flavius Iosephus szerint 315 nép és 1200 város volt a területén (BJ II.16.3 [373]) – bár sok „város” alkalmasint aligha lehetett nagyobb egy átlagos méretű mai falunál. Aquitania fővárosa eleinte Mediolanum Santonum (Saintes) volt, később ezt a szerepet Burdigala (Bordeaux) vette át. Lugdunensis fővárosát eredetileg Colonia Copia Felix Munatia néven alapították i. e. 43-ban, de később Lugdunum (Lyon) néven vált ismertté. Augustus döntése alapján nemcsak tartományi főváros, hanem a három gall tartomány birodalmi központja is lett. Rómán kívül először itt létesült pénzverde (i. e. 15), és a mai Croix-Rousse dombon a három gall tartomány vallási központja is létrejött (i. e. 12). Belgica tartomány eredeti fővárosa — Strabón közlése szerint — Durocortorum (Reims) volt, de később Augusta Treverorumba (Trier) költözött. Az átköltözés oka és időpontja egyelőre nem ismert.
Az Aeduus gall törzs központja: Bibracte (Mont Beuvray)
Domborzat — A legidősebb képződmények a röghegységek, amelyek a variszkuszi hegységképződés során alakultak ki. A hegységképződés központi magja a Francia-középhegység, a Massif Central területe volt. A Massif Centralból kiinduló hegységrendszer keleti ágának tagja az Elzász-Lotaringiában fekvő Vogézek. Hasonlatos arculatú a hegységág következő tagja, a Belgiumba is átnyúló, 700 méter átlagmagasságú Ardennek. A Bretagne-félszigeten és Normandia nyugati területén terül el az Armoricain-masszívum átlagosan 400 méter magas gránitfennsíkja. (Armorica a Loire és a Szajna közé eső terület gall neve volt.) Délen, a Pireneusok gerince természetes határt képez Spanyolországgal, a legmagasabb franciaországi csúcsok meghaladják a 3000 métert. Keleten az Alpok legmagasabb, legjobban eljegesedett, kristályos kőzetből álló vonulatai tartoznak az országhoz (Mont Blanc, 4807 méter). Az Alpok északi előterében húzódó 1500 méteres átlagmagasságú Jura-hegység középidei mészkőből épült fel. A hegyvonulatok között alacsony fekvésű vidékek, bezökkent medencék sorakoznak. Északon a Flandriai-síkság felé nyitott Île de France, ami magába foglalja a Párizsi-medencét, amely hatalmas kiterjedésével (110 000 km2) a mai Franciaország összterületének 20%-át teszi ki. Maga a medence tulajdonképpen lépcsővidék, ahol a különböző korú kőzetek lépcsőzetesen ereszkednek le a medence közepe felé. Talaja és vízellátása kitűnően alkalmas gabonatermesztésre, ezért „Gallia gabonáskosarának” is nevezhetjük. A másik bezökkent, mély fekvésű terület az Aquitániai-medence a Massif Central, a Pireneusok és a Vizcayai-öböl közt alakult ki, területe 66 000 km2. Ennek talaja már nem annyira kiváló, Strabón szerint „az aquitanosok tengerpartja homokos és sovány, kölest ad, de mást nem terem” (IV.2.1. C 190).
Gallia központi fennsíkja, a Massif Central Auvergne környékén
Vízrajz — Gallia vízrajzát az éghajlati adottságok határozzák meg. Északon, a Párizsi-medence vízrajzi tengelyének számító Sequana (Szajna) a nedves, kiegyenlített óceáni klímának köszönhetően egész évben hajózható (hossza 777 km, vízgyűjtő területe 75 374 km²). Gallia leghosszabb folyója a Liger (Loire) (hossza 1004 km, vízgyűjtő területe 117 356 km²), amelynek vízjárása jóval ingadozóbb. Még szélsőségesebb vízjárás jellemzi a mellékvizeit a hegyvidékekből összegyűjtő Garumnát (Garrone), amelynek hossza 647 km, vízgyűjtő területének nagysága 55 846 km². Az ókori Gallia legjelentősebb folyója a Földközi-tengerbe ömlő Rhenus (Rhône) volt, melynek bár hossza ugyan éri el a Loire, sőt, a Szajna hosszúságát sem, jóval több vizet szállít azoknál, átlagos vízhozama együttvéve meghaladja az előbb említett három vízfolyásét (hossza 812 km, vízgyűjtő területe 95 500 km²). A Rhône-t alapvetően négy, egymástól jól elkülöníthető szakaszra lehet osztani: az alsó, a középső, a felső, és a magashegységi szakaszra, amely azonban egybeköthető a felső szakasszal. Az alsó szakaszon annyira lelassul a folyó, hogy nagy szigeteket hoz létre. Még ezen a szakaszon is viszonylag mély völgyben fut, így csak kis mértékben tudja építő munkáját végezni. Ezen a szakaszon a Francia-középhegységből és a mediterrán hatás alatt lévő alpesi vidékekről folyó bővizű folyók növelik vízhozamát. A Rhône végül kiterjedt deltatorkolattal a Földközi-tengerbe (Bouches-du-Rhône). A franciául Camargue-nak nevezett vidék Nyugat-Európa legnagyobb deltatorkolata (930 km²). A Durance és a Rhône összefolyásánál terül el a Crau alluviális síksága (550 km²), Strabón leírása szerint „kőmezőnek nevezik természeti sajátossága alapján, mert tele van tenyérnyi kövekkel s ezek közt olyan fű terem, amely a nyájak számára bőséges legelőt biztosít, közben pedig tavak, sósforrások vannak, és kősó” (IV.1.7. C 182).
A dél-galliai via Domitia egyik hídja (St.-Thibery)
Éghajlat — Gallia éghajlatát az óceáni és mediterrán hatások befolyásolják legerősebben. Az ország túlnyomó részének éghajlata enyhe telű óceáni, a tengerpartoktól távolabbi területeken azonban a kontinentális éghajlat sajátosságai is megjelennek. A Földközi-tengeri partvidék éghajlata jellemzően mediterrán, ugyanakkor a magasabb hegyvidékeken, így elsősorban az alpi területeken változatos magashegységi éghajlat alakult ki. Az ide látogatók tehát egész évben igen eltérő időjárással találkozhatnak az ország különböző részein. A mediterrán térség éghajlata jelentősen különbözik a többi régióétól. Itt a legenyhébb a tél (a leghidegebb hónap középhőmérséklete 6-8 °C), míg a mérsékleten meleg nyári hónapokra 22-24 °C-os középhőmérsékletek jellemzők. Júliusban és augusztusban gyakori itt a nyári szárazság, amikor egy-egy hónap során csupán 10-30 mm csapadék hullik. A déli vidékeken a nyári hónapokban jóval többet süt a nap, általában 11-12 órát - míg északon egy nyári napon 7-9 órás napsütésre lehet számítani. Dél-Gallia egyik jellegzetes időjárási sajátossága a sokszor napokon át fújó, kellemetlenül erős északi szél, a misztrál, amely elsősorban télen, de az év más szakában is gyakori.
Gazdasági jelentőség — Galiában időszámításunk fordulója tájékán valóságos „fogyasztási forradalom” ment végbe: egyrészt az alapélelmiszerek előállítása területén, másrészt a kerámiakultúrában. Ami a mezőgazdaságot illeti: a vaskorban termesztett köles, alakor, rozs és árpa helyét átvette a kenyérbúza (Triticum aestivum), amit olyan nagy mennyiségben termesztettek, hogy két technológiai újítás is fűződik hozzá: az egyik a galliai aratógép (vallus), amit az 1. századi Plinius és a 4. századi Palladius leírásából, továbbá domborműves ábrázolásokról ismerünk; a másik az a vízimalom-komplexum, melynek maradványai ma is láthatók Arles közelében (Barbegal). A két sorban összekapcsolt nyolc–nyolc vízimalom akár egész Dél-Galliát képes volt liszttel ellátni, megkímélve a pékeket a gabonaőrlés fáradságos munkájától. Míg a gallok az i. e. 2–1. században még 90%-ban külföldi (elsősorban itáliai) bort fogyasztottak, addig az i. sz. 1. századra ezeket szinte teljesen felváltották a helyi termésű szőlőből készült borok. Az itteni borok (pl. Caburnica, Allobrogica, Biturica stb.) kitűnő minősége miatt félő volt, hogy az itáliai borok teljesen kiszorulnak a nemzetközi piacról, ezért Domitianus rendeletben tiltotta meg a provinciáknak (elsősorban Galliának) szőlők ültetését (Suet. Dom. 7.2; cf. Stat. Silv. IV. 3.11–12). A rendelet azonban nem hatott, vagy nem hajtották végre. Az állattenyésztésben az ovicapridák és a sertések játszották a főszerepet. Pliniustól tudjuk, hogy a Crau síkságán nőtt egy különleges fűféle, a thymus, amit ma méz- vagy citromfűvel azonosítanak (Melissa officinalis L.) (Plin. NH XXI. 57). Egyes források szerint az i. sz. 1–4. század között akár 100 000 juhot is tenyészthettek a Rhône-deltának ezen a vidékén. A régészek Négeirion/Négrès mellett egy 40–65 m hosszú és 10 m széles akolt is feltártak, amit az itt fújú erős szelek miatt észak felé tájoltak. Megtalálták a pásztorok kunyhóját, kútját, tűzhelyét és néhány szerszámát is, amelyek érdekessége, hogy a 19. században még mindig ugyanilyen aklokat használtak a Crau területén működő állattenyésztők. Strabón szerint Galliában „a disznók csordaszámra, vadon futkosnak”, és a belőlük készített sózott húst Itáliába is exportálták (IV. 4.3. C 196). Galliaszerte sok száz villagazdaság működött az 1–3. században, ahol mediterrán polikulturális gazdálkodás folyt: a gabona mellett délen olívát és szőlőt, északabbra szőlőt termesztettek nagy mennyiségben. A villagazdaságok gyakran kézműiparral is foglalkoztak: gyapjúfonással, lenszövéssel, sőt vasércbányászattal és vasfeldolgozással is. Galliában az utóbbinak ősi időkre visszanyúló hagyománya volt: különösen a közép-galliai Biturges Cubi törzs területén folyt jelentős vasfeldolgozás. A galliai „fogyasztási forradalom” másik területe volt a kerámiagyártás. Galliában az i. e. 1. század utolsó harmadában jelent meg az itáliai kerámia (elsősorban a vasa Arretina, vagyis az arezzói terra sigillata-edények), és Rhône menti főközlekedési útvonalon hatolt fel észak és nyugat felé. Az itáliai sigillaták gyártása azonban már az i. sz. 1. század első évtizedeiben megkezdődött Dél- és Közép-Gallia műhelyeiben — nemegyszer maguk az itáliai kézművesmesterek költöznek át a tartományba, és kezdték el a gyártást, hogy aztán a század közepére ebben is átvegyék a vezető szerepet Itáliától. Különösen nagy mennyiségű asztali kerámiát gyártottak Condatomagus (La Graufesenque) üzemeiben, ahol az 1–3. század között több mint 400 égetőkemence működött (természetesen nem mind azonos időben). Találtak itt olyan kemencét is, amelyben egyszerre 40 000 edényt lehetett kiégetni. A dél-galliai kerámiát egyébként Britanniába, a Duna-menti tartományokba, Kelet-Hispániába, és Észak-Afrikába szállították nagy mennyiségben. Bizonyíték erre töbek között a Katalónia partjai előtt elsüllyedt Cala Culip IV jelzésű hajóroncs rakománya, valamint az, hogy Pompeiiben egy teljes láda galliai kerámiát találtak, amely gondosan becsomagolva érkezett a távoli országból.
La Graufesenque-ban gyártott terra sigillata-edények
A kereskedelem szempontjából elsődleges fontossággal bírt a Rhône völgye, mivel a mediterrán térség (főként Hispania és Észak-Afrika) termékei ezen a közlekedési folyosón keresztül jutottak el Észak- és Nyugat-Európába, amiről az Oroszlán-öbölben előkerült hajóroncsok is beszédesen tanúskodnak. Ahogyan a Rhône torkolatvidékétől keletre fekvő Massilia (Marseille) a keletről érkező hajókat fogadta, úgy a délnyugatról (vagyis Hispania) felől érkező hajók Narbo (Narbonne) kikötőjébe futottak be. „Narbón az Atax [Aude] torkolata és a Narbóni-tó között fekszik, e vidék legnagyobb kereskedelmi gócpontja” — mondja róla Strabón (IV. 1.6. C 181). Narbonne ma már 15 km-rel beljebb fekszik a tengertől, mivel az Aude-folyó hordaléka teljesen feltöltötte. A narbói hajós-vállakozók (navicularii Narbonenses) az ostiai tengeri kereskedelmi céhek 32. statióját működtették. A navicularii marini Coloniae luliae Paternae Claudiae Narbonis Martii (CIL XII 4406) közül több családot a Monte Testaccio titulusain is azonosítani tudunk, vagyis az itteni kereskedők viszonteladóként részt vettek a hispaniai olaj Itáliába történő szállításában. A Rhône torkolatvidékének másik legfontosabb városa, egyben kikötője Arelate (Arles) volt, amely a (nyugati) Petit Rhône és a (keleti) Grand Rhône találkozásánál épült. A kutatások szerint Arles tengeri kikötőjéül Fos-sur-Mer szolgált, amit az i. e. 104–102 között készült fossa Mariana kötött össze a várossal. A csatornázás célja az áradások elkerülése mellett a közlekedés egyszerűbbé tétele is lehetett. Birodalomszerte híresek voltak az itteni hajós-vállakozók (navicularii marini Arelatenses, CIL XII 692, 4398), akik közül név szerint ismerjük L. Secundius Eleuthert (CIL XII 704) és M. Frontonius Euport (CIL XII 982) — ők valószínűleg keleti származásúak voltak. Az Arles-i corpus naviculariorum i. sz. 201-ben saját statiót működtetett Beirutban (CIL III 14165 = ILS 6987). További három fontos folyami kikötőt találunk észak felé haladva. Avennio (Avignon) a Rhône bal partján épült, s a folyómeder valaha egészen közel lehetett a város antik forumához. Vienna (Vienne) a Gère összefolyásánál terült el, s valaha az allobroxok törzsi területének, a civitas Allobrogum-nak fővárosa volt, melynek kereskedelmi kapcsolatai egészen a Léman/Genfi-tóig nyúltak. Ennek a kikötője is közvetlenül a forum mellett helyezkedett el. Végül egész Gallia legfontosabb kereskedelmi gócpontja, Lugdunum (Lyon) következik (cf. Strab. IV. 3.1. C 191). A város régészeti kutatását itt is a ráépültség nehezíti, a kikötő nyomait a Parc Saint-George területén találták meg a régészek. Lyonban 1858-ban egy 4000 darabos ólom tessera-gyűjteményt találtak (Collection Récamier). Michael Rostovtzeff véleménye szerint ezek a portorium Galliae lyoni vámállomásán használt ólomplombák voltak. Az Arar (Saône) — a Rhône legjelentősebb jobb oldali mellékfolyója — épp Lyonnál ömlik bele a Rhône-ba. Ezen felfelé haladva egészen Germaniáig lehetett eljutni. Ugyanakkor Lyontól légvonalban alig 50 km-re található a Liger (Loire) folyó, amin Normandia atlanti partjaihoz lehetett kihajózni. Mivel „a Rhodanos [Rhône] gyors folyású és fölfelé nehezen hajózható, némely árut inkább szekerekkel szállítanak” — írja Strabón (IV. 1.14. C 189). A szállítást a tömlősöknek (utricularii) nevezett személyek végezték, akik céhes szervezetekbe tömörültek. (Az utriculariusok nevüket az uter latin szóról, vagyis a zsákról/tömlőről nyerték, mivel elsősorban ebben szállított árukkal foglalkoztak.) Az utricularii céheinek feliratait a Rhône menti településeken találhatjuk meg, ezeken Arelatenses (Arles), Cabellienses (Cavaillon), Ernaginenses (Saint-Gabriel), Lattarenses (Lattes), Lugduni consistentes (Lyon), Narbonenses (Narbonne), Netnausenses (Nîmes), Reienses (Riez), Vasienses Vocontii (Vaison) néven említik őket. A tömlősök egyébként egyformán szállítottak árut a folyón és a szárazföldön is. Gyakran említik a feliratokon, hogy valamely másik galliai folyón foglalkoznak szállítással (Loire, Durance, Saône), illetve nevük gyakorta fordul elő a hajós-vállakozókkal (navicularii) és a hajóácsokkal (fabri navales) együtt. A Rhône-on egyébként maximum 60 tonnás, átlagosan 30-40 tonnás hajókkal tudtak közlekedni. Eddig viszonylag kevés hajóroncs került elő a Rhône medréből, ezért is számított nagy meglepetésnek az Arles-Rhône 3 roncs felfedezése 2004-ben. A 26 méter hosszú gall típusú, laposfenekű bárka mészkőtömböket szállított, feltehetően az Arles-i színház építéséhez az i. sz. 1. század elején. A három galliai tartomány termékeit is főként a Rhône völgyében szállították részint belföldre, részint külföldre: gabonát, bort és sót északi irányban (vö. a Gauloise 1–4 típusú amphorák elterjedésével), ezen kívül építési követ, téglát, tetőcserepet, kerámiát és fémöntvényeket. Az importáruk közül legjobban a baeticai olaj útját tudjuk nyomon követni. A Port-Vendres II jelzésű hajó a Keleti-Pireneusok lábánál süllyedt el Claudius uralkodása alatt és feltárása 1974–1984 között folyt. Rakományából említést érdemel 18 db 3–10 kg-os fehérón öntvény, melyeken a L(ucius) Vale(rius), Aug(usti) l(ibertus) a com(mentariis) pecsét szerepelt; 3 db 87 kg-os rézöntvény; valamint 4 db 44-59 kg-os ólomöntvény. A szállítmány fő részét azonban 120-130 db Dressel 20-as amphora képezte (egyenként 28-30 kg, 65-70 liter űrtartalommal), melyek pecsétjeit a Rhône mentén találjuk meg legsűrűbben, egészen a Rajna menti legióstáborokig.
A Rhone alsó szakasza Marais-de-Chautagne környékén
Római hódítás — Közismert tény, hogy Britannia meghódítását Iulius Caesar kezdeményezte i. e. 55-ben. Caesar augusztus hónapban szállt partra mindössze 10 000 katonával, és egy hídfőállást létesített, de a brit törzsek heves ellentámadása és egy vihar arra kényszerítette, hogy visszatérjen a kontinensre. Egy évre rá, 54 júliusában ismét kísérletet tett az invázióra: ezúttal 27 000 lovas és gyalogos katonával kelt át a Csatornán. A britek ezúttal beljebb vették fel velük a harcot Cassivellaunus vezetésével, a Temzétől északra. Egy heves csatában a rómaiak győzelmet arattak, és több brit vezér is megadta magát Caesarnak. Cassivellaunus ekkor a felperzselt föld taktikáját alkalmazta ellenük, és gerillaháborúba kezdett, de szeptemberre ő is kapitulált. Végül Caesar győztes csapatai egy Galliában támadt probléma rendezése miatt hagyták el a szigetet. Augustus is több ízben (i. e. 34, 27, 25) is tervezte a sziget meghódítását, de a körülmények sohasem alakultak kedvezően (Cass. Dio XLIX. 38, LIII. 22, 25). A kapcsolatok sokáig a diplomácia és a kereskedelem szintjén zajlottak. Strabón megjegyzi, hogy a britek csak kevés vámot fizetnek az országukba exportált és importált cikkek után: a bőröket, rabszolgákat és vadászkutyákat csupa olcsó csecsebecsére (zabladíszek, nyakláncok, üvegek) cserélik. Ha a rómaiak adót akarnának kivetni a szigetre, az itt állomásoztatott hadsereg költsége bizonyosan felemésztené azt, „s bizonyos veszedelmet is jelentene” (Geogr. 4.5.3. C 201). Caligula Britannia elleni tervezett hadjárata közröhejbe fulladt: Suetonius szerint a császár kagylókat és csigákat szedetett a tengerparton támadóalakzatba felállított legionáriusaival (Suet. Caius 44-46). Három évvel később Claudiusnak jutott az a dicsőség, hogy elkezdje Britannia leigázását (i. sz. 43). A hadjárat hivatalosan a száműzött brit király, Verica hatalomba helyezését célozta. A négy inváziós legio parancsnokául Aulus Plautius Silvanust választották, aki egyben Britannia provincia első helytartója is lett. Silvanus vereséget mért a brit törzsekre, amelyek közül tizenegy megadta magát, az ellenállás vezetője, Caratacus pedig Wales területére vonult vissza. 47-ig a rómaiak Britannia teljes déli és délkeleti részét ellenőrzésük alá vonták. 47–50 között megalapították Londinium (London) városát és állandó hidat vertek a Temzén, csaknem pontosan a mai Tower Bridge helyén. Időközben (51-ben) a Severn-folyónál megverték Caratacust, aki ismét megszökött és a Brigantes törzsnél talált menedéket, de Cartimandua, a törzs királynője, elárulta őt a rómaiaknak. Claudius felvonultatta őt diadalmenetében, de végül kegyelemben részesült, és Itáliában élt haláláig. 60–61-ben az Icenus törzs lázadt fel Boudicca vezetésével. A felkelés során elfoglalták és felégették Camulodunum (Colchester), Londinium (London) és Verulamium (St. Albans) városait, de Suetonius Paulinus ismét leverte a lázadó törzseket, Boudicca pedig öngyilkosságba menekült. 79-ben Agricola kormányzó próbálta meg Skócia elfoglalását, de terve kudarcba fulladt. 122-ben Hadrianus meglátogatta Britanniát és elkezdte egy fal építését, hogy a lázadó skóciai törzseket kívül rekessze a Birodalomból. A fal, amely hat év alatt készült el, 120 km hosszan szeli át Angliát. Vastagsága átlagosan 3 méter volt, magassága 5-6 méter között ingadozott. A fal Segedunumtól (Walsend, a Tyne-folyó mellett) nyugatra a Solway Firth-öbölig húzódik.
Hadrianus fala Steel Rigg környékén
A Hadrianus-fal felépítésével a római határvonal megmerevedett. Antoninus Pius ugyan tett egy kísérletet arra, hogy a védővonalat északabbra tolja, és 142-ben felépült a Clyde-folyó és a Forth-folyó torkolata között húzódó Antoninus-fal, két évtized múlva a rómaiak ezt is feladták és visszahúzódtak a védettebb Hadrianus-fal mögötti állásokba. A római csapatok később is vezettek expedíciókat északra, összesen négy nagyobb hadjáratban. (Valójában a „barbaricum” egész területét figyelembe véve Skóciában található a legtöbb római tábor.) A leghíresebb északi támadás 209-ben következett be, amikor Septimius Severus, azt állítva, hogy Maeatae törzs provokálta, három legióval, 9000 praetoriánussal, lovassággal, segédcsapatokkal, valamint az egyesült brit és rajnai flottával megtámadta a kaledón törzsek szövetségét. Cassius Dio szerint valóságos népirtásba kezdett az őslakosok ellen, amire azok gerillaharccal válaszoltak, így végső soron a rómaiak részéről is 50 000 fő lett a veszteség. Septimius Severus Yorkban halt meg, midőn éppen az ellenségeskedés felújítását tervezte, de ezeket a terveket fia és utódja, Caracalla feladta. Septimius Severus 197 körül kettéosztotta a tartományt: a déli rész lett Britannia Superior, melynek fővárosa Londinium; az északi pedig Britannia Inferior, melynek fővárosává Eboracumot (York) tették. A Római Birodalmat sújtó 3. századi válság idején az ún. Gall Birodalom részévé vált (i. sz. 260–274), Carausius és Allectus vezetése alatt. 293 körül a tartományt tovább osztották Britannia Prima (fővárosa Cirencester), Britannia Secunda (fővárosa York), Flavia Caesariensis (fővárosa Lincoln) és Maxima Caesariensis (fővárosa London) részekre. A 360-as években a piktek, a frankok és a szászok özönlötték el a szigetet, amit a rómaiak a 4. század végére kénytelenek voltak feladni.
Domborzat — Britannia szigetét a kontinenstől a mindössze 34 km széles Doveri-szoros választja el. A sziget területe 209 331 négyzetkilométer, legészakibb pontja, John O’Groats, és legdélibb csücske, Land’s End között szárazföldi úton 1349 km a távolság. A Brit-szigeten a kőzetek északnyugat–délkeleti irányban fiatalodnak: Skócia északnyugati részén ősmasszívum bukkan a felszínre. A Skót-felföldet a Glen More-törésvonal osztja ketté, amelyben a Kaledón-csatorna húzódik. Ettől délkeletre a Grampian-hegység található, melynek legmagasabb csúcsa a Ben Nevis (1343 m). A Skót-alföldet bazalt táblahegyek tarkítják. A Dél-Skót-felföld legmagasabb része, a Cheviot Hills Skócia és Anglia természetes határa. A Pennine-hegység Anglia középső részén húzódik, óidei mészkőből áll, peremén jelentős kőszénkészletekkel. A Walesi-hegység (vagy Cambriai-hegység) predikatív szerkezetű. Az Angol-alföld három oldalról öleli körül a Pennine-hegységet. Az Északkelet-Angol-alföld a Tees-folyótól északra (Northumberland területe), a Közép-Angol-alföld pedig a Pennine-hegységtől délre található és az Északnyugat-Angol-alföldben folytatódik. Emellett van még egy lapos, alacsonyan fekvő mocsaras terület, a Fens-vidék, aminek nagy részét mára lecsapolták mezőgazdasági hasznosítás céljából.
Vízrajz — A Brit-szigeteken a bőséges csapadék hatására sűrű vízhálózat alakult ki. Az aránylag kis terület és a domborzati viszonyok következtében azonban a folyók rövidek: a Shannon 360 km, a Severn 354 km, a Temze (Thames) 346 km hosszú. Gazdasági jelentőségüket egyenletes vízjárásuknak, bő vizüknek, fagymentességüknek és tölcsértorkolatuknak köszönhetik. Mivel a vízválasztók sok helyen alacsonyak, a folyók csatornákkal jól összeköthetők. A tenger árapálya csaknem minden folyón hosszú és mély tölcsértorkolatokat alakított ki, a Temze például Oxfordnál kisvíz idején még átgázolható, London kikötőjébe pedig a tengerjárók is fel tudnak hajózni.
Az Ouse-folyó a mai Yorkhsire tartományban
Éghajlat — A Brit-szigeteken uralkodó a nedves óceáni éghajlat, melyet a Golf-áramlat befolyásol. Jellemzőek a hűvös nyarak és az enyhe telek, a naponta változó időjárás, a magas páratartalom és a gyakori ködképződés. A domináló nyugati áramlás többnyire nagyobb csapadékmennyiséget hoz magával. A januári átlaghőmérséklet +2 és −4 °C közötti, a júliusi 14-17 °C között ingadozik. Az évi átlagos csapadékmennyiség nyugat–keleti irányban csökken, a hegyekben aláhulló 2500 mm-től a síkságon mért 700 mm-ig. Átlagosan 1000 mm csapadék esik az ország területének nagyobb részén.
Gazdasági jelentőség — Britannia gazdasági jelentőségének felismerése nyilvánvalóan csak a hódítás után volt lehetséges. Kiderült, hogy Wales területén (Dolaucothi, Ogofau) a sziget gazdag aranykészlettel rendelkezik; továbbá vasat (Weald, Forest of Dean) és ólmot (a délnyugat-angliai Somerset megyében, Mendip és Charterhouse területén) is nagy mennyiségben bányásztak. A fémek nagy mennyiségű exportja a kontinens felé egyelőre nem bizonyított. Az import (pl. hispaniai halszósz és olaj, itáliai és galliai bor, terra sigillata edények stb.) elsősorban a hadsereg igényeit szolgálta ki, ugyanis a 2. század közepére kb. 53 000 római katona állomásozott Britanniában, s az ő ellátásukra a sziget erőforrásai nem voltak elegendők. A villagazdaságok mindenütt elterjedtek. A déli területeken meghonosították a szőlőtermesztést. Az állattenyésztésben a juhok szerepe már a római korban is elsődleges fontosságú volt, és az itt készített gyapjút és bizonyos készruhaféléket (pl. a csuklyás gyapjúköpeny, a birrus Britannicus egy igen drága ruhaféle volt) külföldre is szállították a brit kereskedők (negotiatores Britanniciani). A szigetről talán sót és osztrigát is exportáltak.
Római kori külszíni ólomfejtés maradványai Charterhouse környékén
Irodalom
Gallia
Bedon, R.: Les villes des Trois Gaules de César à Néron. Paris: Picard, 1999.
Bedon, R.: Atlas des villes, bourgs, villages de France au passé romain. Paris: Picard, 2001.
Botermann, H.: Wie aus Galliern Römer wurden. Leben im Römischen Reich. Stuttgart: Klett–Cotta, 2005.
Drinkwater, J. F.: Roman Gaul: The Three Provinces, 58 BC-AD 260. London–Sydney: Croom Helm, 1984.
Duval, P.-M.: La vie quotidienne en Gaule pendant la Paix Romaine. Paris: Hachette, 1952.
Ebel, C.: Transalpine Gaul: The Emergence of a Roman Province. Leiden: Brill, 1976.
Hatt, J.-J.: Histoire de la Gaule romaine (120 avant J.-C. - 451 après J.-C.). Paris: Payot, 1966.
King, A.: The Roman Gaul and Germany. Berkeley–Los Angeles: University of California Press, 1990.
Rivet, A. L. F. Gallia Narbonensis: Southern France in Roman Times. London: B.T. Batsford, 1988.
Wightman, E. M.: Gallia Belgica. Los Angeles: Berkeley: University of California Press, 1985.
Woolf, G.: Becoming Roman. The Origins of Provincial Civilization in Gaul. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Britannia
Alcock, J. P.: A Brief History of Roman Britain. London: Constable & Robinson, 2013.
Bédoyere, G. de la: Roman Britain. A New History. London: Thames and Hudson, 2006.
Burnham, B.C., Wacher, J.: The Small Towns of Roman Britain. Berkeley–Los Angeles: University of California Press, 1990.
Frere, S. S.: Britannia. A History of Roman Britain. London: Routledge, Kegan Paul, 1987.
Hanley, R.: Villages in Roman Britain. Richborough: Shire, 2000.
Hanson, W. S.: Agricola and the Conquest of North. London 1987.
Mattingly, D.: An Imperial Possession. Britain in the Roman Empire 54 BC–AD 409. London: Penguin Books, 2007.
Maxwell, G. S.: The Romans in Scotland. Edinburgh: B. T. Batsford for Historic Scotland, 1989.
Potter, T. W.: Romans in North-West England. Kendal: Titus Wilson, 1979.
Salway, P.: Roman Britain. Oxford: Oxford University Press, 1981.
Todd, M.: Roman Britain. Oxford: Wiley, 1999.
Todd, M.: A Companion to Roman Britain. Oxford: Blackwell, 2004.
Webster, G.: Boudica. London: Routledge, 1978.
Webster, G.: Rome against Caractacus. London: Routledge, 1981.
Webster, G.: The Roman Invasion of Britain. London: Routledge 1980.
www.gazdtort.com
PTE BTK TTI Ókortörténeti Tanszék+36-72-503600-23522